sábado, 14 de septiembre de 2013

Enllaços útils pels docents

Llistat d'enllaços de tot tipus i utilitat, recopilats al llargs de... bé, uns quants anys! ;)

Avaluació

Diccionaris:

Recursos TIC general (propostes):
Generador de pautes escriptura:


Bones pràctiques i TIC
Neus Sanmartí « Propuestas didácticas competencialesPort


Porfolio digital:

Exemple de Webs i Blogs:

Principals plataformes online per a treballar (cada etapa/cicle té el seu compte a l’escola):

Eines digitals (software):
http://espurnik.espurna.cat/ Món virtual en 3D
Popplet Mapes mentals

Avatars: Voki Home

Exemples d’activitats:
Idees:
Wiki cooperativa:

Exemples stop motion

Recursos didácticos generales (font: somos digitales):

RECURSOS PER ÀREES:

ARTÍSTICA:

Crear còmics:

MÜSICA:

CATALÀ:
www.cruilla.cat   (dictats interactius i autoavaluació, clau: 120984)

MATEMÀTIQUES:


CASTELLÀ:

MEDI SOCIAL I  NATURAL


ANGLÈS
Gramática interactiva English-area

INTERESSANTS (calaix de sastre)

ENIGMES


lunes, 19 de agosto de 2013

The flipped clashroom

The Flipper Classroom (la classe invertida) és una de les noves formes de "ensenyament combinat" que inclou l'ús d'Internet i tecnologia per millorar l'aprenentatge dels alumnes. Permet que el mestre dediqui més temps als seus alumnes a l'aula en comptes d'estar "donant classes". D'aquesta manera el mestre es torna un tutor, un guia en comptes de ser el savi que té el coneixement.

La Katie Gimbarts és professora de matemàtiques i àlgebra a la Middle School de Raleigh, Carolina del Nord. És una mestra reconeguda a nivell nacional que porta a la pràctica la classe invertida de manera satisfactòria, i que actualment participa en un grup d'investigació sobre metodologies innovadores a l'aula amb noves tecnologies, amb l'objectiu de millorar la motivació, implicació i resultats de l'alumnat. En aquest vídeo ens explica clarament, en tres minuts, per què va decidir modificar la seva dinàmica i metodologia aplicant-ne la classe invertida.




En aquest altre vídeo, la Katie ens dóna algunes claus sobre com resoldre possibles dificultats que es poden presentar en aplicar aquesta metodologia.



Per a més informació sobre The flipped clashroom visiteu: http://fizz.fi.ncsu.edu/

miércoles, 14 de agosto de 2013

Estimulant la creativitat amb l'elaboració de còmics (Toondoo)


ToonDoo és una coneguda eina per dissenyar, crear i compartir còmics. És una eina educativa amb grans possibilitats a l'aula ja que és fàcilment adaptable a qualsevol matèria i tema. A Educa con TIC, es va publicar un magnífic article sobre l'eina ToonDoo en el qual hi ha àmplia informació molt interessant de llegir. És important aprofitar aquest tipus d'eines motivadores que, a més, activen i potencien la creativitat dels nostres alumnes.


Com utilitzar-ho

Accedim a la web "ToonDoo" i ens registrem com usuaris en la secció "free" completant les dades habituals. Podem començar a crear el nostre primer còmic fent clic a "Create" situat a la part superior dreta de la web. S'obre una finestra nova amb les opcions de les vinyetes, triem la plantilla que ens interessa i continuem. Accedirem a l'escriptori on trobarem totes les eines necessàries per dissenyar el còmic. Per afegir elements hem de clicar i arrossegar cap a la plantilla el personatge, fons, text, etc. que vulguem incloure. Les opcions són les següents: Characters (personatges), backgrounds (fons), Props (accessoris), Texts (textos, entrepans), Brushmen, Special (elements especials), Open clipart (elements per temàtiques), i My Gallery (la meva galeria ).
Per guardar la feina feta, trobareu una pestanya a la part superior esquerra:


Una vegada introduïm un element en la vinyeta el podem editar (girar, canviar mida, eliminar, etc.) amb les eines situades a la part inferior, a la barra horitzontal. Aquesta és la captura de pantalla de l'escriptori de TooDoo (la barra d'eines dels elements pot aparèixer a la part superior segons el tipus de vinyeta seleccionada).

En aquest exemple de vinyeta curta i llibre, podeu fer-vos una idea del que es pot arribar a elaborar. És molt ràpid i senzill, a més de potenciar l'ús de la llengua anglesa, motiva a la canalla a descobrir per ells mateixos el funcionament d'aquesta eina, potenciant el desenvolupament de l'autonomia i iniciativa personal, i l'aprendre a aprendre.



sábado, 20 de julio de 2013

Activitat senzilla per implicar a l'alumnat en l'avaluació

Activitat d’introducció de l’alumnat als criteris d’avaluació (CA).

Amb l’objectiu d’apropar l’alumnat al concepte de criteri d’avaluació i fer-lo conscient de la importància d’aquests en el seu procés d’aprenentatge, presentem a tutoria la següent activitat:


  • Projectem a la PDI la imatge d’una margarida: 

  • Demanem al grup que la copiïn en un full de dibuix DINA4.
  • Una vegada tothom ha acabat, demanem a cadascú que qualifiqui el seu treball del 0 al 10.
  • Farem una ronda perquè tothom pugui ensenyar el seu dibuix a la resta i digui quina és la qualificació que ha decidit per al seu treball, explicant el perquè d’aquesta.
  • Una vegada tothom ha mostrat el dibuix i la qualificació, explicant els seus motius per a la autoqualificació, la tutora explicarà quins són els CA que s’haurien d’haver seguit per avaluar el treball:

a. La margarida que han dibuixat ha de tenir els mateixos pètals que la del dibuix projectat. (3 punts)
b. Han de reproduir-se els colors tal i com apareixen (no es poden pintar els pètals de blau si són blancs). (3 punts)
c. La tija ha d’estar inclinada en la mateixa direcció que la del dibuix. (3 punts)
d. El full de dibuix ha d’estar net i sense taques de llapis, ratllades o arrugues. (1 punt)

  •    Ara demanem al grup que tornin a qualificar el seu dibuix en base als CA exposats (projectar a la PDI el dibuix juntament amb els criteris perquè la canalla els pugui consultar mentre s’avaluen).
  •     Fem una posada en comú de les noves qualificacions i les diferències que poden haver-se donat entre l’avaluació sense saber els criteris i la posterior.
  •    Demanem a l’alumnat que torni a fer el dibuix, en un altre full DINA4, aquesta vegada tenint en compte els criteris d’avaluació exposats.
  •    Una vegada tothom ha acabat, cada alumne haurà de tornar a avaluar el seu treball.



Si l’activitat s’ha entès i l’alumnat ha assimilat la importància dels CA, tothom hauria d’aconseguir un 9-10 per al seu dibuix en aquesta ocasió. Amb aquells alumnes que s’allunyin molt d’aquesta puntuació s’haurà de fer una segona activitat de reflexió sobre per què, tot i saber els CA, no han estat capaços d’ajustar-s’hi (entren en joc les capacitats personals, la confiança en un mateix i l’autoconcepte).

Una vegada acabada l’activitat, fem una reflexió individual i per escrit sobre què són els criteris d’avaluació i per a què els poden servir a cadascú/na d’ells/es (amb tres línies n’hi haurà prou). Per aquells alumnes amb dificultats per a l’expressió escrita (AD), la mateixa activitat es pot fer oralment, en un lloc més apartat de la classe i conversant amb l’alumne/a mentre la resta fan l’escrit.

A partir d’aquest moment, per a cada activitat que encetem, els CA han de ser coneguts per l’alumnat i hauran de romandre penjats en un lloc visible de la classe durant el temps que duri la unitat/projecte.
Aquests (i no d’altres) hauran de ser els que s’apliquin en les nostres avaluacions. A ser possible, hem de donar l’oportunitat a l’alumnat d’autoavaluar-se en diferents activitats al llarg de les unitats/projectes treballats. La qualificació de l’alumnat (tan per a l’autoavaluació com per a la coavaluació) haurà de ser tinguda en compte en l’avaluació final de la mestra; podem desgranar per percentatges el pes de cada qualificació, per exemple, en un pla de treball, les notes podrien distribuir-se de la següent manera:
  • Cos del treball (contingut del dossier, realització de les activitats d’acord amb els CA): 50%
  • Autoavaluació/coavaluació: 20%
  • Altres activitats suplementàries: 20%
  • Motivació, constància, compromís, cooperació...10%

Sigui quina sigui la distribució del pes de les qualificacions, l’alumnat ha de rebre aquesta informació per tenir clar quins són els seus punts forts i en quins aspectes necessita aplicar-se més
Aquesta informació, a més, és de gran rellevància per a la implicació de l’alumnat en el seu procés d’avaluació, ja que, a més de donar-li eines per a l’autoregulació, li demostra que la seva autoavaluació té pes a la nota final.
Per suposat, una autoavaluació/coavaluació que no s’ajusti als CA (tant per sobre com per sota de la realitat) ha de ser revisada i discutida en TI per l’alumne/a en qüestió i la tutora o mestra responsable de l’àrea.

Empar Gonzàlez (Impliquem a l'alumant en el seu procés d'avaluació)

jueves, 7 de marzo de 2013

Impliquem l'alumnat al procés d'avaluació

Com una més de les activitats que aquest curs ha marcat la Xarxa de CCBB, al nostre centre hem iniciat diferents tasques que pretenen implicar l'alumnat en el seu propi procés d'aprenentatge a través de l'avaluació. El curs passat vam proposar als alumnes de cinquè que elaboressin una rúbrica d'expressió escrita a partir de la rúbrica que havíem treballat les mestres. Ara, els mateixos alumnes, ja a sisè, elaboren una graella d'autocorrecció dels textos escrits, a partir de la seva pròpia rúbrica i diferents referents curriculars de les pròpies mestres. És un plaer contemplar una canalla tan predisposada i implicada en el seu propi creixement personal.

domingo, 24 de febrero de 2013

Codis QR i educació

Font: Edu3.cat

En Xavier Gisbert, professor del Centre d'Educació Especial Verge de la Cinta de Tortosa, ens explica què són els codis QR i valora les possibilitats didàctiques de la utilització d'aquest recurs .